25.2.08

Un tren ultraràpid unirà Tòquio i Osaka en poc més d'una hora

25/2/2008 NOVA ERA FERROVIÀRIA ELS PIONERS
• Els 550 quilòmetres que les separen es cobreixen ara en dues hores i 25 minuts
El tren d'alta velocitat al seu pas per Shinagawa, la segona estació de Tòquio. JJuste
JORDI JUSTE.TÒQUIO
Mentre l'AVE acaba d'unir Madrid i Barcelona, al Japó la línia del Shinkansen, el tren d'alta velocitat que uneix Tòquio i Osaka, està a punt de complir 44 anys i es comencen a concretar els plans per construir una nova línia ultraràpida, que reduiria a poc més d'una hora el trajecte de 550 quilòmetres que separa les dues grans metròpolis del país, que ara es pot fer en dues hores i 25 minuts.
Per altra banda, si a la capital catalana es qüestiona encara la necessitat de comptar amb dues estacions, a Tòquio es compleixen més de quatre anys de la inauguració de la segona estació del Shinkansen, Shinagawa. A partir del març, tots els trens d'alta velocitat de la línia Osaka-Tòquio pararan a Shinagawa i a Yokohama.
COM UN METRO
En aquests moments es calcula que uns 40.000 passatgers pugen o baixen del tren en la segona parada de la capital. "Prefereixo baixar a Shinagawa perquè les connexions amb altres línies són més senzilles que a l'estació de Tò- quio", explica Mariko Morise, executiva d'una empresa d'Osaka.
La línia que uneix Osaka i Tòquio es coneix com a Tokaido Sanyo Shinkansen. En els 44 anys d'existència que té, ha anat creixent en impor- tància fins a convertir-se en una espècie de metro que uneix les dues ciutats amb uns 300 trens al dia, que transporten aproximadament 400.000 passatgers.
Entre les seves principals virtuts hi ha la fiabilitat i la seguretat. Els retards són escassos i fins ara només ha descarrilat una vegada a causa d'un fort terratrèmol, però no hi va haver cap ferit. Agafar el tren d'alta velocitat és una cosa que ha deixat de tenir glamur per convertir-se en una rutina per a milions de japonesos. Els trens s'aturen molt breument en la majoria de les estacions, on els passatgers esperen per abordar en fileres disposades exactament en els punts on hi haurà les portes. Els combois més llargs són de 16 vagons i poden transportar fins a 1.300 passatgers.
SENSE CAFETERIA
El bitllet bàsic dóna dret a seure en algun dels vagons de seients sense reserva o a viatjar dret si van plens. Els cotxes no tenen cafeteria, però contínuament circulen empleats que empenyen uns carrets de venda que serveixen des de cafè o cervesa fins a entrepans i obento, el típic menjar japonès servit en una caixa.
El Shinkansen transporta cada any entre les dues principals ciutats del Japó uns 150 milions de passatgers, cinc vegades més que els que opten per agafar l'avió. "Amb el tren puc anar del centre d'una ciutat al centre de l'altra i a més sense reserva", explica Akitoshi Yokota, empleat d'una empresa de maquinària industrial a Osaka.
LEVITACIÓ MAGNÈTICA
La companyia JR Tokai, que opera la línia, va anunciar recentment la seva intenció de tirar endavant els plans per construir un altre traçat entre Osaka i Tòquio utilitzant la tecnologia maglev, que fa servir imants que fan que el tren leviti sobre la via i arribi a velocitats superiors a les dels trens convencionals.
Amb els nous combois, el trajecte entre Tòquio i Osaka podria fer-se en aproximadament una hora, menys de la meitat del temps necessari actualment. El principal problema que afronta el projecte és el seu elevat cost, per la dificultat de fer passar una nova línia de tren per unes zones molt densament urbanitzades. El pressupost del projecte es calcula en 10 bilions de iens (65.000 milions d'euros).
Interior del Shinkansen, el tren d'alta velocitat nipó. Foto: JJuste