20.2.08

El copilot del conductor ebri també anirà a la presó

14/2/2008 LA SEGURETAT VIÀRIALES MESURES APLICADES EN ALTRES PAÏSOS
Pancarta de conscienciació dels perills de conduir begut a Kyoto. JJuste
JORDI JUSTE.KYOTO
L'enduriment per part d'Espanya de les penes i sancions relacionades amb les infraccions de trànsit segueix la mateixa línia aplicada per nombrosos països per combatre les morts a la carretera. Les severes lleis de França i el Japó es recolzen a més en nombroses mesures (des de la instal.lació de sistemes que impedeixen arrencar el cotxe si el conductor està ebri fins a la col.locació de més radars) que arriben acompanyades d'una creixent pressió social contra els automobilistes que circulen beguts.
Durant els tres últims mesos del 2007, el nombre d'accidents causats per conductors ebris es va reduir un 28% al Japó respecte al mateix període de l'any anterior. Així mateix, la policia va detectar alcohol en un 37% menys de conductors que el 2006. Les autoritats atribueixen la dràstica reducció a l'aprovació el mes de setembre d'una llei que endureix els càstigs per a la conducció sota els efectes de l'alcohol. No obstant, a la primera meitat del 2007 el nombre d'accidents relacionats amb l'alcohol ja s'havia reduït el 40% arran de la pressió social causada per uns quants casos que van tenir una gran repercussió mediàtica.
Amb la nova norma, un conductor que superi el límit legal de 0,15 mil.ligrams d'alcohol per litre de sang pot ser condemnat a penes de fins a tres anys de presó i també pot ser castigat a pagar multes de fins a 500.000 iens (3.200 euros), mentre que qui és sorprès conduint amb símptomes d'intoxicació etílica s'enfronta a cinc anys de presó i multes de fins a un milió de iens. A més, la llei preveu penes similars per als còmplices, categoria que inclou els que viatgin en un vehicle en què el conductor estigui ebri.
CONSCIENCIACIÓ
Ja fa anys que el Japó està aplicant programes de conscienciació sobre els perills de l'alcohol a la carretera, però cap d'aquests ha tingut tant d'efecte com la mort dels tres germans Ogami. Hiroaki, Tomoaki i Saaya, de 4, 3 i 1 any, respectivament, viatjaven amb els seus pares per una carretera pròxima al mar a la província de Fukuoka quan el seu vehicle va ser envestit per darrere pel cotxe que conduïa Futoshi Imabayashi, de 23 anys, que havia begut grans quantitats d'aiguardent.
El cotxe dels Ogami va caure al mar i, mentre els pares intentaven sense èxit rescatar els seus fills, Imabayashi va fugir. Hores després es va entregar en una comissaria, segons sembla, després d'haver begut molta aigua per diluir l'alcohol. Un tribunal de Fukuoka l'ha sentenciat a set anys i mig de presó, però la sentència ha estat considerada massa tova i ja ha estat recorreguda.
REPERCUSSIÓ
La desgràcia dels Ogami va causar gran furor al Japó i va donar peu a una croada mediàtica per exposar públicament els conductors borratxos. Algunes administracions i empreses han anunciat l'acomiadament de diversos treballadors que havien estat sorpresos conduint sota els efectes de l'alcohol, i fins i tot un diputat provincial de Tòquio ha hagut de dimitir per aquest motiu.