27.4.05

Més de 70 morts al descarrilar un tren al Japó

L'excés de velocitat va ser la causa més probable de l'accident
JORDI JUSTE KYOTO
Almenys 71 persones van morir ahir i més de 400 van resultar ferides al descarrilar un tren en un revolt i encastar-se contra un edifici de la ciutat d'Amasagaki, entre Kobe i Osaka, al sud-oest del Japó. Tots els indicis apunten a l'excés de velocitat com la causa més probable de l'accident, la pitjor tragèdia ferroviària en quatre dècades en un país amb un dels transports col.lectius més segurs del món.El descarrilament es va produir a les 09.18 hores. Si hagués tingut lloc poc abans, el nombre de víctimes hauria estat encara més important, ja que els trens circulen a primera hora del matí abarrotats d'estudiants universitaris.COM UN ACORDIÓCinc dels set vagons del tren, en què viatjaven 580 persones, van bolcar i van xocar amb violència entre si. Van quedar plegats en forma d'acordió. Els dos vagons del capdavant es van encastar de costat contra la planta baixa d'un edifici de vivendes. Dotze hores després de l'accident, els equips de rescat van localitzar entre el munt de ferralla quatre persones amb vida, a qui s'intentava rescatar."El tren devia anar més de 50 quilòmetres per hora més ràpid que la velocitat permesa", va explicar Kazuhiro Nagase, de l'Institut de Tecnologia de Kanazawa. El límit en el revolt on es va produir el sinistre és de 70 quilòmetres per hora. És un tram que no està equipat amb el sistema de seguretat més modern, que avisa el maquinista i pot frenar automàticament en cas d'excés de velocitat.CONDUCTOR NOVELLEls experts creuen que l'excés de velocitat es va produir per un error humà del conductor del tren, un jove de 23 anys que només tenia 11 mesos d'experiència i que ahir a la nit continuava desaparegut, potser atrapat entre els ferros recargolats. Cinc minuts abans de sortir de la via, el comboi havia superat en vuit metres el seu lloc de fre a l'estació d'Itami, circumstància extraordinària en un país on els trens s'aturen amb precisió mil.limètrica.La fallada va obligar el maquinista a fer marxa enrere, de manera que la sortida es va endarrerir un minut i mig. "El tren va retrocedir fins a l'estació a gran velocitat", va declarar una testimoni a NHK. Es creu que després va intentar guanyar el temps perdut accelerant el comboi. El juny de l'any passat, el mateix conductor ja va ser reprès per passar-se 100 metres del lloc de frenada en una estació.