3.10.13

El sake intenta recuperar terreny

El consum de sake al Japó s'ha reduït a un terç entre el 1975 i el 2011. Dels 1.350.000 quilolitres dels anys 70 s'ha passat als 440.000 de la segona dècada del segle XXI. Així ho explicava aquest matí a l'emissora de ràdio TBS el catedràtic emèrit de la Universitat de Tòquio, Yoshio Tsukio.
La davallada del sake ha anat paral·lela a l'augment del consum de cervesa i dels vins d'importació. Aquests últims han augmentat les vendes dels 12.000 quilolitres del 1980 als 180.000 del 2010.
Per mirar de capgirar la tendència o per compensar-la s'han posat en marxa diverses iniciatives, com la campanya pública Enjoy Kokushu (disfruta del sake japonès; ), el programa Nihonshu no tabi (el viatge del sake ) de visites a cellers. A més, els productors porten anys intentant promoure el seu producte a l'estranger de la mà de l'èxit del menjar japonès. Des de l'any 2.000 fins a l'any 2010  les exportacions van pujar dels 7.400 als 11.900 quilolitres.
Entre les iniciatives dels productors per fer reviure el món del sake, Tsukio ha esmentat l'aposta per l'alta qualitat feta per Asahi Shuzo, de la ciutat d'Iwakuni, a la província de Yamagata. El seu sake Dassai, fet amb l'arròs més molt del món (la part del gra que es fa servir per l'elaboració del sake és un 23% de la mida original), ha guanyat concursos internacionals i és conegut per tots els aficionats.