4.6.12

Obrir aviat: estalvi energètic o estratègia comercial?



                                                                    Aeon és un dels grups que ha anunciat canvis d'horaris en alguns establiments.

Importants cadenes de supermercats i centres comercials japonesos han anunciat que durant l'estiu avançaran el seu horari d'obertura. En alguns casos passaran d'obrir a les nou a fer-ho a les set. La raó esgrimida és la necessitat d'estalviar energia per fer front a la carestia d'electricitat que es preveu com a conseqüència de l'aturada de les centrals nuclears. Cal tenir en compte que al Japó el sol surt i es posa més d'hora que en altres països (per exemple, demà 5 de juny, a Tòquio la sortida està prevista per les 04:26 i la posada per les 18:54).
És possible que les circumstàncies d'aquest estiu hagin accelerat la decisió de les empreses, però el periodista Kazuhiro Shibuya (Nikkei Business Publications) dubta que l'estalvi d'electricitat sigui el principal motiu. Entre altres coses perquè l'horari d'obertura s'avança més que el de tancament, de manera que el còmput global d'hores comercials augmenta. Segons Shibuya, el motiu principal del canvi de política comercial pot ser la voluntat d'atraure clients jubilats, que tenen diners i temps, i estan habituats a aixecar d'hora.