El 2005 van morir al Japó 603 persones per accident de moto, mentre que si les coses continuen com fins ara, Espanya tancarà el 2007 amb unes 450 persones mortes. La diferència és que el Japó gairebé triplica (127 milions d'habitants) la població espanyola.
PRESSIONS DE LA INDÚSTRIA
La limitació en la potència de les motos és un dels factors que explica la baixa sinistralitat. Molts dels vehicles que a Espanya protagonitzen el repunt de morts superen els 750 cc i els 100 cavalls de potència. La supressió de la limitació al Japó, aconseguida després d'uns quants anys de pressions de la indústria local, obre ara la in- cògnita de quin impacte tindrà en la sinistralitat.
Els japonesos sostenen que hi ha altres factors que també expliquen el baix índex de morts. A més a més de l'escàs nombre de motocicletes, el sistema de llicències i ensenyament funciona bé i en general els conductors es comporten amb una actitud responsable. "El sistema és bo, està ben pensat. El més important és la manera de conduir les motos. L'edat dels conductors és bastant alta. Entre 30 i 50 anys, i no corren gaire", va explicar Yuichi Sakagami, representant de la Nippon Motorcycle Association.
ES COMENÇA ALS 16 ANYS
Al Japó es pot obtenir la llicència de moto de fins a 400 centímetres cúbics als 16 anys, i la de cilindrada superior, als 18. Encara que en teoria és possible obtenir el permís passant els exà- mens teòric i pràctic per lliure, el que és més habitual és assistir a classes en una autoescola. De la mateixa manera, no hi ha cap obligació d'obtenir primer el permís per a motos petites abans d'atrevir-se amb les grans, però les autoescoles recomanen als seus alumnes anar pas a pas i aquest consell se sol seguir.
L'escàs nombre de motos de gran cilindrada --només 700.000, per 550.000 a Espanya-- també s'explica per altres motius. Per una banda, el Japó és un país on plou molt. A més a més, està molt generalitzada la utilització de la bicicleta, sovint per connectar amb els eficients transports públics. A tot això, s'hi afegeix que la imatge de les motos grans està associada als bosozoku, les bandes juvenils de motards que es dediquen a passejar en grup a marxa lenta i fent tant soroll com poden. El ciclomotor està molt més estès. N'hi ha un total de vuit milions circulant pel Japó.
El Govern nipó va vetar fins al 2005 anar per autopista amb un passatger
La relaxació de les normes propiciada per la indústria nipona ja va començar l'any 2005. Fins llavors estava prohibit portar un passatger per autopista i una modificació legal permet fer-ho als conductors de més de 20 anys i amb tres d'experiència. Aquest canvi ja va començar a disparar el mercat, a l'obrir les possibilitats recreatives en un país on les carreteres secun- dàries són sovint estretes vies sense guarda-rail que travessen camps o zones residencials sense voreres.
La relaxació de les normes propiciada per la indústria nipona ja va començar l'any 2005. Fins llavors estava prohibit portar un passatger per autopista i una modificació legal permet fer-ho als conductors de més de 20 anys i amb tres d'experiència. Aquest canvi ja va començar a disparar el mercat, a l'obrir les possibilitats recreatives en un país on les carreteres secun- dàries són sovint estretes vies sense guarda-rail que travessen camps o zones residencials sense voreres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada