? L'espectacle, basat en l'obra de Kafka, gira al voltant de la soledat
JORDI JUSTENAGOYA / ENVIAT ESPECIAL
JORDI JUSTENAGOYA / ENVIAT ESPECIAL
La Fura dels Baus va estrenar ahir a Nagoya el seu últim espectacle, La metamorfosi, basat en l'obra de Franz Kafka i dirigit per Àlex Ollé i Javier Daulte. En aquesta posada al dia del clàssic de Kafka, Gregor (Ruben Ametllé) renuncia a la comunicació amb els seus pares (Artur Trias i Angelina Llongueras) i la seva germana (Sara Rosa Losilla) i es tanca a l'habitació, representada a l'escenari amb un impactant cub transparent.
"Era un llibre que de jove m'havia impressionat i reflectia el moment actual. M'interessava posar una lupa en el personatge de Gregor, que reflecteix la marginació i la soledat; era una coartada per parlar de moltíssimes coses", va afirmar Àlex Ollé després de l'estrena.
La mà d'Ollé es nota sobretot en la construcció global de l'espectacle, que combina la representació a l'escenari amb imatges de cine i un treball efectista de la llum i la música, i en el personatge de Gregor, el més furer de tots, que es rebolca sobre els seus excrements i s'enfila com un insecte pel terrari en què ha convertit la seva habitació.
REACCIÓ POSITIVA
Per la seva part, el director argentí Javier Daulte, que col.labora per primera vegada amb el grup, sembla haver aportat la part més relacionada amb el treball dels actors i el text. "A part de la contemporaneïtat, les diferències amb el text de Kafka són que la transformació de Gregor és voluntària i que existeix un cinquè personatge, l'amic (Isak Feriz), que juga el paper dels hostes", va explicar.
La reacció de les 200 persones que omplien la sala de concerts Zep Nagoya va ser positiva, entre aplaudiments, sense sortir de l'esperable moderació nipona. Yasuko, una estudiant universitària de 19 anys, afirmava a la sortida que l'obra era "més normal del que esperava", mentre que Keiko, una professora de 40, recordava que el tema de l'obra "és un problema molt present al Japó actual".
Precisament, Àlex Ollé va explicar com, malgrat que l'obra no està inspirada en els hikikomori (joves japonesos que es reclouen de vegades durant anys a la seva habitació), a mesura que anaven avançant en el treball de preparació es van adonar de la coincidència. "De totes maneres, l'obra parla d'una qüestió que es pot reflectir en qualsevol país", va afegir Ollé.
Per Daulde, "descriptivament és una obra d'aquesta època, que té a veure amb la societat competitiva capitalista".La metamorfosi es torna a representar avui a Nagoya i dimarts que ve a Osaka, en el marc dels actes culturals paral.lels a la presència d'Espanya a l'Exposició Universal Aichi Japó 2005, que es clausura el dia 25 de setembre a Nagakute, a la rodalia de Nagoya.
Noticia publicada a la pàgina 78 de l'edició de 9/15/2005 de El Periódico - edició impresa Per veure la pàgina completa, descarregui l'arxiu en format PDF
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada